o

KYIIPIAKH AHMOKPATIA
NOMIKH YITHPEZIA THEX AHMOKPATIAZ

I.E. 88(IN)/89/Y450/_

TnA: 22889178

Pag: 22665080

Email: tchristodoulidou@law.gov.cy

21 AekeppBpiou 2022
Topéag ATopikwyv
Aikaiwpdrwv/EAguBepiov
Nopikig Yrrnpeoiag
(81€0vg TTTUXN)

ME TO XEPI

/ Mpo6edpo Maykutrpiou AiknyopikoU ZuAAdyou
Mpoéedpo KoivoBouAeuTikrig ETiTpoTrig AvBpwTiviov AIKQIWUATWY
Mpbéedpo KoivoBouAeuTikrg EmiTpotric Nopikwv

Oépa: Arégaon Eupwiraikot AikaoTtnpiou AvBpwTTivwv AIKQIWHATWY 0TV

aropikn Trpoo@uyn Drousiotis v. Cyprus (no. 42315/15)

Emouvdtw yia evnpépwaon améeacn tou Eupwtaikol Aikaotnpiou AvBpwTriviv
Akaiwpdtwy (amd To0de «10 AIKQOTAPIO») OTNV ATOMIKY TTPOCQUYr Drousiotis V.
Cyprus (ap. aitnong 42315/15), n omoia karéartn TteAecidikn omic 5.10.22. Ma Toug
AGyoug TTou Kataypd@ovTal GTnV ETTICUVATITOPEVN aTTOQaan, To AIkaoTrApio TTpoéPn ot
gupnua TapaBiaong Tou BIKAIWHATOG TNG EAEUBEPIAG TNG £KPPACNG TOU QITATH OTTWG
autd daopaliletal oto ApBpo 10 ¢ Eupwmaikic ZOuBaong Avepwivwy
Aikaiwpdrwy (a1md To0de «n ZOURacn»).

Amnmig eival o dnpooioypdpog Makdpiog Apouciwtng, o omoiog otig 10.3.05
dnuoocicuoe otnv epnuepida «lMoAitng» dpBpo pe TiTAO «To KABECTLIE TOU VOTOU TTPOdyEl
TNV Tapdavoia». OewpwvTtag To dnuoacicupa duoenuioTikd, o Z.M. KaTaxwpenoes aywyr
yia AiBeAAo evavriov Tou aitnTry Kai NG eTaipeiag EkS6oeIg ApkTivog ATd. Trou £€£815E TNV

Nouikny Yrnpeaia tng Anuokpariag, AmeAAr 1, 1403 AEYKQSIA
TnA.: 22889100, ®af.: 22665080, email: attgen@law.gov.cy




2
epnuepida «lMoAitng». To Emapxiakd Aikaotipio Asukwoiag ékpive 10 dnuocicuua

duoenUICTIKO KAl QaTEPPIYE TIGC UTTEPACTTIOEIG TOU €VTIHOU OXOAIOU Kal Tou
povopioUxou dnuoaielparog Tou TpdRaAav ol evayduevol.! Emdikace amolnuiwosig
gvavTiov TwWv evayopévwy aAAnAeyylwe Kai/fy KEXWPIOHEVWS Yia To TTood Twv 25,000
eupw. O1 evayduevol doknoav £QeECn evavriov TNG TPWTOdIKNG amd@acng n oToia
atoppipdnke amd 1o Avwraro AikaoTtripio oTig 6.3.15.2 Evwiov Tou Aikaotnpiou o
aITNTrG TTapamovednke yia Trapafiacn Tou dikaiwpartog TnG eAeuBepiag Tng Ekpaaong.

Avrtikeipevo e&€raong evwtiov Tou AikaoTtnpiou atmotéAeoe n ouykpouon HeTaglu duo
SikaiwpdTwy Kai dn, TG eAeubepiag TNG EKPPACNS TOU QITNTH KAl TOU CERACHOU TNG
151IwTIKAG {wri¢ Tou .M., dikaiwpara TTou TTpoaTarevovTal avriotoiya ota ApBpa 10 kai
8 Tn¢ ZUupPBaong. To AikaoTrpio e€€Taoce av n eméuBaon otnv eAcuBepia TnNG £kppacng
TOU QITNTA ATAV «avaykaia ot pia dNUOKPATIKA KoIvwvia»® Kal Mo CUYKEKPIYEVA, av
otnv uto ef€raon TepiTTwon Ta €BvikA dikaoTipia TETUXav dikain e§icoppdTTnon
peTall Twv dU0 aAAnAocuykpoudpevwy Sikaiwpdtwy. To Aikaotipio kaBodnyrbnke
amé T yvwoth améeaon tou Turnuatog Eupeiag ZuvBéoewg Axel Springer AG v.
Germany [GC], ap. aitnang 39954/08, nuep. 7.2.12 n otroia karaypd@e! Ta KPITAPIA TTOU
TO KaBodnyouv kartd Tnv afioAdynon NG avaykaidtnTag Tng eméUPaong kal TnG dikaing
£€100ppOTTNONG TTOU TTPETTEI va ETITUYXAVETAI PETAEU TNG EAEUBEpIag TNG £kPpacng Kai
ToU ogBacpou TG IBIWTIKAG JwNG.

Ev ouvropia, Ta gpappootéa kpitipia gival Ta akdAouBa: (a) cupBoAr) oe oulfitnon
BepdTwy dnuoaiou evdiapépovTog, (B) To KABECTWGS TOU TTPOCWITOU TTou N dnuoacicuan
10 aQopd, (y) TOo TreEpIEXOUEVO, O TPOTTOG KAl OI CUVETTEIEG TNG dnuoaicuong kai (8) n
Baputnra Tng Toivig Tou emPBdAAeTal oe dnuooioypdgoug kai ot €kdOTeEG. ETTiong,
mpémel va diakpivetal n dAwaon yeyovoTwy atrd TNV £KQPACn YVWHNG, EVW OTTOU Hia
dfAwan yeyovoTwy I000UVaEl YE EKQPACT YVWHNG, N avaloyikétnta Tng emEpBacng
kpiveral otnv Urapén f un IkavoTroinTikAg Tpayparikig Baong. Mépav autwy, n EAAEIYn
OXETIKNAG KAl ETTAPKOUS QITIOAOYIAG €K HEPOUG TwV EBVIKWV diKaaTnpiwv f n pn e¢€raon
TWV EQAPUOCTEWV KPITNPiwV Katd tnv agioAdynan tng ev Adyw eméupBaong odnyei o
TapaBiacn Tou ApBpou 10 (BA. Trapdypagog 39-46 Tng ATTOQACNG).

I Bh. ap. ayoyfg 2560/2005, anépacn nuep. 04.05.11.

2 B, mohtikn) épeon ap. 236/11, andpacn nuep. 06.03.15.

3 Aev amotélece avtikeipevo egétaong kai 00Te apowofnhinke 6tL o anopdoelg tov Enapyakod Awaotnpiov
Agvkwoiag Kt Tov Avatatov Awkactnpiov pe Tig onoieg kpibnke to dnuocisvpa SVGEMUICTIKG KAl PE TIG OTOIEG
emdikadotnkav anolnudesels, anotelovoav «eméufaony» oto dikaimpa tov armty. Ovte 611 ) &v Abyw eméuPaocn
npoPrendtav oto vopo (otov mepi Aotikdv Adiknudtwv Nouo) ywo mpoctacio ™g vdAnymg 1| TOV SKampatov
tpitwv, BA. tapdypapovs 35-38 e Andeacnc.



3
21N OUYKEKpPIYEVN TrePITTTWwon To AikaoTripio ékpive 6T n TTapdraon TngG BnTeiag Tou .M.

atmoréAece B€pa dnuoaciou evdiagépovtog. Hrav emopévwg avapevopevo o TUTrog va
aoxoAnBei ekrerapéva pe 1o Bépa. O L.MM. BewpriBnke dnudoio TPOOWTTO AdYW TNG
Béong Tou otn Nouiky Ymnpeoia (kard tov emidiko xpévo fitav EiocayyeAéag tng
Anpokpariag), Twv @iAodogiv Tou va diopiaTei Mevikdg EicayyeAéag Kal TNG CUMPETOXNS
Tou og Onuoboieg oulnriocelg e€aitiag Twv OnuoaieupdTwy Kal Twv BIBAIwWv ToU.
ETouévwg, avatégeukta kai €v yvwoel Tou €l0fABe otn dnudoia o@aipa (public
domain) kal ATav avapevopevo ol TTPAEEIC TOu va UTTOKEIVTal o auaTnpd éAeyxo. Doov
agopd TN @Quon Tou Onuooielparog, To AikaoTipio TapaTAPnoe 6Tl Autd dev
aoxoAnlnke pe TTUxEG TNG TpoowTikig Jwrig Tou Z.M. aAAd pe TV Tapdracn Tng
Onreiag Tou otn Nopikrj Ymnpeoia kai dnuooielBnKe KATOTIV £VTOVou TTOAITIKOU

SiaAbyou.

ZUgowva pe 1O AKaotriplo, Ta €Bvikd OdlkaoThpla eoTidgoav OTn yAWooa Trou
XPnaoigotroinoe o aitnTrig Kai otov TOvo Tou &npooieluartog, Ta oTtroia (Ta €BVIKG
dikaoTripia) xapaktripioav wg TPooBoAég 1 URpPeI, Bewpuivtag 6T Eeepvoloav Ta
atmodeKTd épia kai eTTopévwg Sev atmoteAoloav £KQPACN YVWHNS oTa TTAAioIa TToAITIKoU
OlaAdyou. Aev evowpdrwoav 6PwG TN YAWCOd Kal TOV TOVO Tou SnuooIieluaTog oTnv
agloAoynor| Toug oUTe €€€TaTav Ta KPITAPIA AUTA UTTO TO QWG TWV YEYOVOTWYV Kal Tou
utroBaBpou Tng Téte emoxng. (BA. mapdypago 53 g Amogacng). To AKaoTAplo
TEPAITEPW ONUEiWOE 6T 0 AITNTAG AOKNOE KPITIKA yia TNV Trapdracn g enreiag Tou
Z.I1. XpNOIYOTTOIWVTAG KAUOTIKO Kal EIPWVIKO OTUA, XWpPIi§ OUWE va UTTApXEl
otoladnTroTe £vOEIEn KAKAG THOTEWS, EVW GUMQWVA WE T vopoAoyia Tou AikaoTnpiou,
ol dnuoaoioypdgol PTropei va utrepBAAAOUV 1} va TTPOKAAOUV Kai TO OTUA TOUG aTroTeAEi
MEPOG TNG ETIKOIVWVIAG TOUG N OTroia TTPOCTATEUETAl, OTTWS TTPOOTATEUETAl KOl TO
TEPIEXOUEVO TNG eMIKOIVWYVIAG (BA. TTapdypago 54 tng Amégaacng). O1 ekppAcElg TTou
Xpnaoigotroiénkav oto Tapév dnuoacicupa, amoteAovoay, Kartd 1o AIKaoTplo, £K@pacn
yvwung (value judgments) Kai o€ auTd To TAdiolo, dev evatrOkeiTal OUTE OTO AIKAOTAPIO
aAAd oUTe gTa €BvIKG SIKAOTAPIA VA UTTOKATACTAOOUV TIG SIKEG TOUG ATTOWEIC UE EKEIVES
Tou TUTTOU 6OV aPopPd TNV TEXVIKK TTOU TTPETTEI Va XPNOILOTToI00V 01 SnUocioypdpol ot
Hia dedopévn kardaTaon (BA. TTapdypago 56). To AIKaoTrpio eTriong dev TreioTnKe 6TI N
£KQPAON YVWUNG Bev EiXE IKAVOTTOINTIKA TTpayHaTIKr BAon. YTrevlUuios 6pwe 611, akéun
Kal va UTTapXouv avakpiBeleg ota yeyovdta, autég TTPETTEl va YivovTal QVEXTEC Qv TO
dnuocicupa €yive kaAf T TioTn kai To Bépa eival ap@iAeydpevo (BA. TTapdypago 58 Tr¢
Amégaong).*

4 Zmv nopodoo nepintwon dev ftav gexabapo av o téte T'evikég Ewoayyeréag yvhpile o myv mapdtacn g
onteiag tov Z.I1. ) 61



Ooov agopd TG amolnuIwaoElg TTou emBIKAGTKAV UTTEP Tou Z.11., To AIKaoTAPIO £KPIVE
om autég fATav duoavdloyeg Tng mBavrig {nuiag Tou TTPOKAABNKE OTNV @run TOu.
E§aMou, kard tn didpkeia ekdikaong g aywyng ato Emapyiakd Aikaotripio, o Z.M.
dlopiotnke BonBog levikdg EioayyeAéag (BA. mapdypago 59 tng Amdgaong). Doov
agopd 10 UWog Twv amolnuiwoswv kaBautd, dnAadry 25,000 gupw, To AIKAOTHApIO
€Kpive 6Tl fTav duocavdAoyo, eVl ATTONUIWOEIS TETOIOU UWOUG QTraIiTouv auénuévo
€Aeyxo NG avaloyikdtnTag kaBoT ptropei va amoBapplvouv Tov avoixtd didAoyo ot
B£para Tou arac)oAolv To KoIve.

Ev katakAeidl, To AikaoTrpio £KpIve OTI OTN CUYKEKPIYEVN TTEPITTTWON UTIPEE EAASIYN
ETTAPKOUG aiTIoAOYiag €Kk PEPOUG TWV €BvIKwv dikaotnpiwv. Ta €Bvika dikaoTrpia
EMKEVTPWONKAVY 0t peydho BaBué otnv  umepPoArl Twv eKPPACEWY  TTOU
Xpnoigotroinenkav xwpi¢ va amodwoouv ETAPKr onuacia oe AAa OXETIKA KpITHpPIA
TToU TTPETTEI va AapBdvovTtal utrdyn Katd Tnv doknaon tneG e§ilcoppdTnong. To Toagd Trou
emdIKAOTNKE w¢ amolnuiwon emiong frav ducavdAoyo TTPOg TOUG ETISIWKOUEVOUG
otoxoug. ETropévwg n eTéupaocn dev fTav «avaykaia o€ pia dnuokpaTikr Kovwvia» Kai
utpée TapaBiaon Tng eAeuBepiag TnNG £kpacng Tou aItnTr.

Emdikdotnkav amolnuIWoeIg Jn XPnMATIKAG @uoewg Uwoug 12,000 eupw kai
diknyopika £€0da Uyoug 5,362.50 eupw utrep Tou airnTr. Asv emOIKACTAKAV XPNHATIKES
amrolnuiwaoelg, TapdAo Tou o aitntrg diekdiknoe To OO TTou KataBAnenke otov Z.I1.

A0V VOMINO TOKO aTrd TNV NUEPONNVIA KaTaxwpenong Tng aywyng yia AiBeAAo.

Q oD C.JPQ 7((5 L0
Ap. Ocodwpa XpioTOdOUAIdOU

Avwrtepog Aiknyopog Tng Anpokpariag
via levikd EicayyeAéa tng Anuokpariag



T

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE LHOMME

THIRD SECTION

CASE OF DROUSIOTIS v. CYPRUS

(Application no. 42315/15)

JUDGMENT

Art 10 * Freedom of expression * Insufficient reasons and disproportionate
damages award in defamation action against journalist for newspaper article
on high-ranking attorney in the Law Office of the Republic of Cyprus e
Excessiveness of expressions used weighing heavily in domestic courts’
proportionality assessment without adequate importance to other factors
relevant to the balancing act between competing rights at stake « Unusually
large award capable of discouraging open discussion matters of public
concern * Eventual payment of award by publishing house not affecting
disproportionality finding

STRASBOURG

5 July 2022

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 S2ofthe
Convention. It may be subject to editorial revision.

COUNCIL OF EUROPE

**
-
*
-
o ®

CONSEIL DE UEUROPE




DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

In the case of Drousiotis v. Cyprus,
The European Court of Human Rj ghts (Third Section), sitting as a
Chamber composed of:
Georges Ravarani, President,
Georgios A. Serghides,
Maria El6segui,
Darian Pavli,
Anja Seibert-Fohr,
Peeter Roosma,
Andreas Ziind, judges,
and Milan Blasko, Section Registrar,
Having regard to:
the application (no. 42315/ 15) against the Republic of Cyprus lodged with
the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human
Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention™) by a Cypriot national,
Mr Makarios Drousiotis (“the applicant”), on 24 August 2015;
the decision to give notice to the Cypriot Government (“the Government”)
of the complaint concerning the applicant’s freedom of expression and to
declare the remainder of the application inadmissible:
the parties’ observations;
Having deliberated in private on 14 June 2022,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1. The case concerns a judgment given against a Journalist in civil
defamation proceedings. The applicant complained of a breach of his right to
freedom of expression under Article 10 of the Convention.

THE FACTS

2. The applicant was born in 1959 and lives in Nicosia. He was
represented before the Court by Ms L. Cariolou and Mr C. Velaris, lawyers
practising in Nicosia.

3. The Government were represented by their Agent, Mr G. Savvides,
Attorney General of the Republic of Cyprus.

4. The facts of the case may be summarised as follows.

I. BACKGROUND TO THE CASE

5. The applicant is a journalist by profession. At the relevant time he wrote
articles for Politis — a national daily newspaper — and had his own column
entitled “EN-ETAXEIZ”, in which he commented on current political affairs.



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

6. On 13 November 2001, following a recommendation of the Attorney
General, the Public Service Commission decided to proceed with the
compulsory retirement of S.P., who at the time was a high-ranking attorney
in the Law Office of the Republic of Cyprus.

7. On 31 January 2003, following a recourse (no. 1004/2001) lodged by
the applicant, the Supreme Court set aside the Public Service Commission’s
decision and S.P. was reinstated to his position as of that date.

8. On 20 January 2005, following a request by S.P. to that effect, the
Council of Ministers decided to extend his term of service by one year, for
reasons of public interest. The decision noted that S.P. had been deprived of
his right to exercise his duties in full during the fifteen months in which he
had been removed from office, and that the Public Service Commission’s
decision had been set aside by the Supreme Court.

9. On 9 March 2005 Politis published an article entitled “They changed
their mind” (“AMa éleyav ToTE K1 GAAOL KGVOLY onjuepa’). The gist of the
article was that although in the past it had been the regular practice of the
AKEL and DIKO parties to submit amendments during the voting of the State
budget which were aimed at banning the employment of retired persons by
the State, nonetheless, under the presidency of T.P. (former member of
DIKO) and the support of ministers from AKEL, the Council of Ministers
had extended the service of S.P. for one year beyond retirement age.
According to the article, this was not the first time that the service of a public
servant had been extended. However, what was now deemed a matter of
“public interest” by the Council of Ministers had been considered in the past
by the coalition government to be an “unacceptable form of political favour”
(“amapddexto €100C povegetiod”). The article stated that, legal though that
decision might have been, it was politically wrong (“Arko buwg n vopobeaia
xa1 dALo To 1Ep0 Kai 6610 TOV Kdbe £VOS Povievtsj, vwoOVPYOD TPoESpov THE
Anuokpatiog Kai 1wV KOUUGTOV”).

10. On 9 March 2005 the same newspaper published an article containing
the opinion of S.P., who believed that the main aim of the above-mentioned
article had been to cause disruption and reduce the chances of his being
appointed to the position of Attorney General. The Council of Ministers’
decision had been in accordance with the law and was similar to decisions in
respect of other civil servants who had had their service extended.

11. Other publications also reported the opinion of a politician who
described the decision as a scandal and unlawful, as it did not serve the public
interest. The General Secretary of the Pancyprian Public Employees’ Trade
Union requested that the decision be declared void, complaining that the
union had not been consulted on the matter — which constituted a breach of
contractual agreement — and nor had the Attorney General. Other politicians
highlighted the contradictions of the coalition government, characterised the
decision as “a scandal” and “a peculiar case”, as it appeared to have been
made in the absence of the Attorney General, or without having been

3}



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

requested by him, and that it had been aimed at favouring certain causes and
had been driven by clientelism (“mpopavéorara elvmnperel EVVOIOKPATIKODC
OKOTOVG Ko OKOmUSTHTES Ko VINPETEL OVOIATTIKG. e oYKy melateiakdy
oxéoewV”; “oe mepimtaoeic mov kdmoio Becwpoiviar dixd pac roaudid delyver
Hia elaotikoTya, Kard my amoyn] uov, averitpenty’”).

12. On the same day, the government spokesman explained that the
decision whether to extend the term of office of a civil servant belonged to
the Council of Ministers. It was fair that S.P. should be allowed to offer his
services for a prescribed period given his absence from the service on account
of the previous unlawful decision. On the question of whether the Attorney
General had been consulted on the matter, he replied that he “[thought] that
when the decision was taken, the Attorney General was abroad” “vouilw én
otav el axépacn o I evikog Eroayyeiéac éeine oro eCwtepixs”).

II. THE PUBLISHED ARTICLE

13. On 10 March 2005 the applicant, a journalist by profession, published
an article titled “The regime (of the south) promotes paranoia” in Politis. The
article read as follows:

“The Council of Ministers approved in secret the extension of service of the attorney
of the Republic [S.P.] for reasons of public interest! No one knows what those reasons
are. Attorney General [S.N.], [S.P.’s] superior, did not request such an extension. He
Wwas not even informed afterwards about the decision of the Council of Ministers. So
much for the respect shown to the institutions by the current government. In his
statements to the media, the interested party [S.P.] said that he himself had submitted a
request to the Council of Ministers. He also said that because he had entered the service
at the age of 33, it was not fair for him to retire at the age of 60! So, the public interest
is whatever Mr [S.P.] feels is fair or unfair for himself.

Today’s government is the most unreliable and inconsistent government Cyprus has
ever had. With the votes of AKEL and DIKO [political parties that supported the
coalition at the time], Parliament cut the salary of the secretary of the Council of
Ministers [C.F.] during the presidency of [G.C.], when the government at the time had
decided to extend his term of office. Now they are extending [S.P.’s] term of office
because he is kissing up to [y4eiper] [D.C., the President of the House of
Representatives], who is preparing him for the position of Attorney General! [S.P.] also
complained that the opposition was making noise [dnuovpyei B6pvpo] in order to
damage his candidacy for the position of Attorney General.

We don’t know if [T.P., the President of the Republic of Cyprus] will do that too. But,
as we wrote yesterday, the current government has only one inviolable principle: the
quid pro quo [Ty ovvaliayi]. Personally, T do not believe that [T.P.] has the slightest
appreciation for [S.P.], nor would he have taken him into account if that decision had
not been a part of a broader quid pro quo [gvvaliaysj] with [D.C.].

Only if [S.P.] had not met the patriotic criteria would [T.P.] not have done a political
favour [povegén] for [D.C.]. But [S.P.] is the author of the great work, The Falsified
Annan Plan and Rosemary’s Baby. For those who don’t know, Rosemary’s baby is the
devil’s child. This 1,482-page book is a monument of incoherence and turbulent thought
and was presented to the public by his friend [D.C]. Enjoy an excerpt from the book



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

written by [S.P.]: ‘But, Mr President, [D.C.], friend of the Then and Then and in the

Then-Then, I remember the things of the Then-Then, that you were saying and doing
and proclaiming [Aaioveec] publicly and privately, both to the outside and to the inside,
to those with a complex or without, the corrupted of the corruption ... [koumiedixe Ko
un S1amAeKopuevons TS diamiokns).’

The problem, dear readers, is not the inconsistency of the reasons and actions of the
duo [T.P.] and [D.C]. Nor is it the lack of respect for the institutions, or the favouritism
[xovumapokpatia] and gerontocracy [yepoviokpartia). The problem is much more
serious, and, I am afraid, incurable. The current regime — because it is a regime — spits
on logic, insults common sense [Aoi1dopei T cwppocvvn] and promotes paranoia. If you
haven’t understood that, we are in deep trouble.”

[11. CIVIL DEFAMATION PROCEEDINGS
A. First-instance proceedings (civil action no. 2560/05)

14. On 30 March 2005 S.P. brought civil defamation proceedings before
the Nicosia District Court against the applicant and the publishing house of
the newspaper Politis in relation to the article of 10 March 2005.

15. 1t appears from S.P.’s and the applicant’s written submissions to the
District Court that on 1 May 2008, while the proceedings were pending, S.P.
was appointed to the position of Deputy Attorney General.

16. S.P. argued that the article had been written in bad faith to damage his
image and the public’s opinion of him,; the extension of his service had been
based on the law and was the result of the unfairness he had suffered owing
to the unlawful termination of his service. According to S.P., he had only later
realised from the articles in the newspaper that the Attorney General might
not have been aware of the decision, but there was no such obligation to
inform him under the law. He also asserted that his personal and professional
reputation as an attorney, a writer and a person publishing articles concerning
political, legal and current happenings in Cyprus had been harmed.

17. The applicant argued that his article had been published in the context
of a wider public debate concerning the extension of S.P.’s service. It had
been aimed at criticising the inconsistencies of the coalition government and
the political, as opposed to the legal, correctness of the decision to extend
S.P.’s mandate, at a time when S.P. was also being considered for the post of
Attorney General. He had written the article having regard to the previously
published opinions on the matter, including that of S.P. He felt that the
decision at issue had not respected the State institutions, as it appeared from
the publications at the time that it had been made in the absence and without
the prior knowledge of the Attorney General and had been supported by
political parties which had strongly opposed similar actions in the past. He
further argued that he had used strong expressions with the aim of shocking
the reader and raising concern over the development of the country and the
need to restore its institutions. He had therefore contributed to a political
discussion in accordance with the duties of the press on a matter of public



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

interest concerning a public person, and although his expressions might have
been harsh or shocking, they should be afforded greater protection.

18. The applicant also contended that the expression that S.P. had “kissed
up” to D.C. had been used to indicate the close relationship between S.P. and
D.C. He had based that opinion on information that he had borne in mind
during that period, such as the fact that D.C. was the only person who had
presented S.P.’s books to the public; that D.C. and his party, AKEL, had
openly criticised the decision on S.P’s early retirement as an attempt to
“eliminate” S.P.; that S.P. shared similar politically left-wing ideals with
D.C.; and that in his books, S.P. had praised or excessively flattered D.C.
while heavily criticising other politicians. On the basis of these facts, the
applicant believed that D.C. wanted S.P. to be the next Attorney General. As
regards the excerpt from S.P.’s book, according to the applicant, the entire
book was hard to follow and contained incoherent language, hence the
expression “monument of incoherence and turbulent thought”. The title of the
article, as well as the terms “regime”, “spits on logic” and “promotes
paranoia”, had been aimed at pointing out the contradictory actions of the two
men, T.P. and D.C. The expression “patriotic criteria” was supported by the
fact that both T.P. and S.P. had been against the Annan Plan of 2004, as was
also evident from S.P.’s book The Falsified Annan Plan and Rosemary’s
Baby.

19. On 4 May 2011 the Nicosia District Court held that the publication
was defamatory and ordered the applicant and the publishing house to pay
damages, jointly and/or severally, in the amount of 25,000 euros (EUR), plus
statutory interest calculated from the day on which the civil action had been
brought until payment. The court also ordered the applicant and the
publishing house to pay, Jointly and/or severally, legal costs amounting to
EUR 3,472.59, plus statutory interest from the day on which the civil claim
had been brought until payment, plus value-added tax (VAT).

20. The District Court dismissed the applicant’s testimony. The court was
not convinced that the expression “kissing up” had been aimed merely at
portraying the relationship between S.P. and D.C. and in any event, the
explanations provided to the court were not contained in the article. Nor did
the article contain any reference to the excerpts from the book which had
allegedly given the applicant the impression that S.P. was excessively
flattering D.C. (see paragraph 18 above). According to the court, the article
clearly stated that the extension of S.P.’s service had been granted “because
he [was] kissing up to [D.C.]” (emphasis added by the domestic court), giving
the impression to the reader that the extension had been the result of S.P.’s
flattery of D.C. The court further considered that the imputation that the
writer of the book was a paranoid person was not limited to a criticism of the
book itself. From the article, one might assume that S.P. had managed to
secure the extension by “kissing up” to D.C., who had then turned to T.P.



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

seeking to exchange political favours in the context of a broader political deal
between the two.

21. The court noted that the decision to extend the service of S.P. had
indeed been a matter of public interest. However, the references in the article
were factual allegations and the small excerpt from S.P.’s voluminous book
had been used to reinforce the idea that S.P. was a paranoid person unsuited
to holding a public post. The court further noted that even assuming that the
reference to the general ethical and social duty of journalists to publish such
articles had been adequate, the article was not limited to criticising either the
circumstances of the extension or the Council of Ministers’ decision. Instead,
it contained various allegations and innuendos concerning S.P. Its tone was
aggressive, mocking and ironic. The court concluded that the publication, as
it was written, exceeded what was reasonably appropriate under the
circumstances.

22. Lastly, in calculating the amount of damages to be awarded, the court
considered S.P.’s personality, his ‘serious and responsible position” (uia
coPapiy ko1 vmevovn Géon) in the Law Office, the seriousness of the
defamation, the lack of an apology by the applicant, the absence of
aggravating factors for the applicant and the number of copies of the paper
sold on the day (6,697 copies).

B. Appeal proceedings (no. 236/11)

73, On 14 June 2011 the applicant lodged an appeal with the Supreme
Court. He reiterated the arguments raised before the District Court and
challenged the amount awarded in damages as excessively high.

24. On 6 March 2015 the Supreme Court dismissed the appeal. It upheld
the District Court’s assessment, finding that S.P. was a public person, not
because of his position in the Law Office, but because he systematically wrote
articles in the Cypriot press on various social and political issues, and he was
the author of the political book which was “commented on” in the disputed
article. According to the Supreme Court, S.P. had chosen to reveal to the
general public further aspects of his personality which had attracted public
interest — an element which was directly linked to possible interferences with
his personality rights. He had therefore laid himself open to public scrutiny,
which he should have been able to tolerate. However, the court held that such
scrutiny should not unduly harm S.P.’s honour and reputation and that the
freedom of expression and the right to reputation should be balanced, having
regard to the principles of necessity and proportionality.

25. The court considered that the applicant had not criticised S.P.’s book,
nor was the article focused on criticising other political persons who might
have been involved in the extension of S.P.’s mandate. Instead, it impinged
on the honour and reputation of S.P. by presenting him as a paranoid person
and therefore incapable of holding, or unfit to hold, a public post. To that end,



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

the applicant had chosen four out of the 1,482 pages of S.P.’s book to mock
his writing style. The Supreme Court also held that the defamatory references
to S.P. in the article were not comments, but rather allegations of fact or
insults ('Yppeig, Oa iéyaue gueic.). The court saw no reason to alter the amount
awarded in damages at first instance.

C. Payment of damages and costs

26. The amounts awarded in damages, as well as the costs of the legal
proceedings ordered against the applicant and the publishing house, were paid
in full by the publishing house.

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK

27. The relevant constitutional provisions concerning freedom of
expression, as well as legislative provisions concerning the law of
defamation, are set out in Alithia Publishing Company Ltd and
Constantinides v. Cyprus (no. 17550/03, §§ 34-39, 22 May 2008).

THE LAW
I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

28. The applicant complained that the domestic decisions had breached
his right to freedom of expression as provided in Article 10 of the Convention,
which reads as follows:

“1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom
to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference
by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not prevent States from
requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed
by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national security,
territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the
protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others,
for preventing the disclosure of information received in confidence, or for maintaining
the authority and impartiality of the Jjudiciary.”

A. Admissibility

29. The Court notes that this complaint is neither manifestly ill-founded
nor inadmissible on any other grounds listed in Article 35 of the Convention.
It must therefore be declared admissible.



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

B. Merits

1. The parties’ submissions
(a) The applicant

30. The applicant submitted that the domestic courts had failed to conduct
a proper balance of the right to freedom of expression against the right to
respect for private life in conformity with the criteria laid down in the Court’s
case-law.

31. He submitted that through the impugned article he had expressed
value judgments as a journalist on matters of public interest concerning a
public person and the government’s actions at the time, warranting
heightened protection under Article 10 of the Convention. He asserted that
his article ought to be interpreted in the context of the political debate at the
time. Instead, the domestic courts had based their decisions predominantly on
their disapproval of the characterisation of S.P. as a sycophant and the tone
of the article in general.

32 He further submitted that the amounts he had been ordered to pay in
damages and costs were excessively high.

(b) The Government

33. The Government endorsed the reasoning of the civil and appeal courts
and maintained that there had been no violation of Article 10 in the present
case. They further argued that the applicant had failed to comply with his duty
to act in good faith and to provide reliable and precise information, as well as
to verify factual allegations before disseminating them to the public.
Specifically, the article did not make mention of certain information available
to the applicant, such as the fact that S.P. had been wrongly dismissed from
office; the Supreme Court had set aside the dismissal and restored him to his
previous position; the Pensions Law gave the Council of Ministers discretion
to extend the term of office of civil servants for reasons of public interest;
S.P.’s extended term of office had not been a novelty nor had it been unlawful
or illegal; and the extension was a means of restitution on the part of the
Council of Ministers in view of S.P.’s unfair dismissal. Furthermore, the
applicant had made no effort to contact S.P., but instead had focused only on
S.P.’s position in the publication of 9 March 2005; nor had the applicant tried
to establish whether the Attorney General had indeed been unaware of the
extension.

34. The Government further argued that the interference had been in
accordance with the law and necessary for the protection of the reputation of
others. S.P. was a civil servant, not a politician, and he could not therefore be
treated on an equal footing with politicians. He was considered a public
person on account of his publications, but the defamatory article at issue had
not concerned his writings, but rather the extension of his term of service.



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

2. The Court’s assessment
(a) Existence of an interference

35. The Court notes that the parties did not dispute that the impugned
Judgments holding the applicant liable for defamation and ordering him to
pay damages to S.P. constituted an “interference” with his right to freedom
of expression under Article 10. The Court sees no reason to hold otherwise.

(b) Whether the interference was prescribed by law and pursued a legitimate aim

36. The Court is satisfied that the interference with the applicant’s right
to freedom of expression had a legal basis, namely the Civil Wrongs Law,
whose foreseeability and accessibility the applicant did not dispute.

37. The Court is also satisfied that the interference pursued a legitimate
aim, namely the protection of the reputation or the rights of others.

38. What remains to be resolved, therefore, is whether the interference
was “necessary in a democratic society”.

(¢) Whether the interference was necessary in a democratic society

(i) General principles

39. The Court refers to the general principles for assessing the necessity
of an interference with the exercise of freedom of expression as set out in
Axel Springer AG v. Germany ([GC], no. 39954/08, §§ 78-95, 7 February
2012).

40. When called upon to examine the necessity of an interference in a
democratic society in the interests of the “protection of the reputation or rights
of others”, the Court may be required to ascertain whether the domestic
authorities struck a fair balance when protecting two values guaranteed by
the Convention which may come into conflict with each other in certain cases,
namely, on the one hand, freedom of expression protected by Article 10 and,
on the other, the right to respect for private life enshrined in Article 8 (see
Balaskas v. Greece, no. 73087/ 17, § 37, 5 November 2020 ). In order for
Article 8 to come into play, however, an attack on a person’s reputation must
attain a certain level of seriousness and be carried out in a manner causing
prejudice to personal enjoyment of the right to respect for private life (see
Axel Springer AG, cited above, § 83 and Med:lis Islamske Zajednice Brcko
and Others v. Bosnia and Herzegovina [GC], no. 17224/11, § 76, 27 June).
On the other hand, Article 8 cannot be relied on in order to complain of a loss
of reputation which is the foreseeable consequence of one’s own actions, such
as, for example, the commission of a criminal offence (see Axel Springer AG,
cited above, § 83, and Sidabras and DZiautas v. Lithuania, nos. 55480/00
and 59330/00, § 49, ECHR 2004-VTII).

41. The Court has identified a number of relevant criteria that must guide
its assessment when balancing Article 8 and Article 10, of which the




DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

following are particularly pertinent to the present case: whether a contribution
is made to a debate of public interest; the status of the person concerned; the
content, form and consequences of the publication in question; and the gravity
of the penalty imposed on the journalists or publishers (see Von Hannover
v. Germany (no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08, §§ 109-13,
ECHR 2012, and Axel Springer AG, cited above, §§ 90-95).

42 The Court reiterates that there is little scope under Article 10 § 2 of
the Convention for restrictions on political speech or on a debate on matters
of public interest (see, for example, Ceylan v. Turkey [GC], no. 23556/94,
§ 34, ECHR 1999-1V; Wingrove v. the United Kingdom, 25 November 1996,
§ 58, Reports of Judgments and Decisions 1996-V; and, more recently,
Couderc and Hachette Filipacchi Associés v. France [GC], no. 40454/07,
§ 96, ECHR 2015 (extracts)).

43. The press plays an essential role in a democratic society. Although it
must not overstep certain bounds, regarding in particular protection of the
reputation and rights of others, its duty is nevertheless to impart — in a manner
consistent with its obligations and responsibilities — information and ideas on
all matters of public interest. Not only does the press have the task of
imparting such information and ideas; the public also has a right to receive
them. Were it otherwise, the press would be unable to play its vital role of
“public watchdog” (see Axel Springer AG, cited above, § 79).

44. Journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of
exaggeration or even provocation, and it is not for the Court, any more than
it is for the national courts, to substitute its own views for those of the press
as to what techniques of reporting should be adopted in a particular case
(ibid., § 81).

45. A distinction must be made between statements of fact and value
judgments. The existence of facts can be demonstrated, whereas the truth of
value judgments is not susceptible of proof. The requirement to prove the
truth of a value judgment is impossible to fulfil and infringes freedom of
opinion itself, which is a fundamental part of the right secured by Article 10.
However, where a statement amounts to a value judgment, the proportionality
of an interference may depend on whether there exists a sufficient “factual
basis” for the impugned statement: if there is not, that value judgment may
prove excessive. In order to distinguish between a factual allegation and a
value judgment, it is necessary to take account of the circumstances of the
case and the general tone of the remarks, bearing in mind that assertions about
matters of public interest may, on that basis, constitute value judgments rather
than statements of fact (see Morice v. France [GC], no. 29369/10, § 126,
ECHR 2015).

46. The Court has also held in numerous cases that a lack of relevant and
sufficient reasoning on the part of the national courts or a failure to consider
the applicable standards in assessing the interference in question will entail a
violation of Article 10 (see, among many other authorities, Uj v. Hungary,



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

no. 23954/10, §§ 25-26, 19 July 2011). However, Contracting States have a
certain margin of appreciation in assessing the necessity and scope of any
interference with the freedom of expression protected by Article 10 of the
Convention. Where the national authorities have weighed up the interests at
stake in compliance with the criteria laid down in the Court’s case-law, strong
reasons are required if it is to substitute its view for that of the domestic courts
(see Bédat v. Switzerland [GC], no. 56925/08, § 54, 29 March 2016, with
further references).

(ii) Application of those principles to the present case

47. The Court notes that the present case concerns a conflict of the right
to respect for the applicant’s right to freedom of expression under Article 10
of the Convention and S.P.’s right to the protection of his reputation under
Article 8 of the Convention. It is accepted that the applicant’s article made
direct reference to S.P., presented him as a sycophant and commented
negatively on the extension of his term of service. The Court considers that
the characterisations given to S.P. were capable of tarnishing his reputation
and causing him prejudice in his professional and social environment.
Accordingly, the said characterisations attained the requisite level of
seriousness and could harm S.P.’s rights under Article 8 of the Convention.

(o) Whether the impugned article contributed to a debate of general interest

48. The Court has already held that the public interest relates to matters
which affect the public to such an extent that it may legitimately take an
interest in them, which attract its attention, or which concern it to a significant
degree. This is also the case regarding matters which can give rise to
considerable controversy, which concern an important social issue, or which
involve a problem that the public would have an interest in being informed
about (see Couderc and Hachette Filipacchi Associés, cited above, § 103,
with further references).

49. In this connection, the Court notes first of all that the article was
published shortly after the publication of the decision to extend the service of
S.P. by the Council of Ministers. That matter gave rise to considerable
controversy and political debate and was the subject of other publications and
commentaries which, inter alia, considered the decision to be a scandal (see
paragraphs 9 and 11 above). Accordingly, the Court is of the view that since
the matter of the extension of S.P.’s service was of public interest and raised
considerable controversy, it was natural that that action would be subjected
to scrutiny by the press. In the present case, there was therefore little scope
for restrictions under Article 10 § 2 of the Convention (see paragraph 42
above).




DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

(B) The status of S.P.

50. The Court observes that S.P. was a high-ranking attorney in the Law
Office of the Republic of Cyprus. It also appears from the case file that at the
time of the publication of the article at issue, S.P. was being considered for
the position of Attorney General (see paragraph 10 above), a high and
important post of particular public concern (see, mutatis mutandis,
Medzlis Islamske Zajednice Brcko and Others v. Bosnia and Herzegovina
[GC], no. 17224/11, § 98, 27 June 2017). Moreover, S.P. systematically
wrote articles in the Cypriot press on various social and political issues and
he was the author of political books (see paragraphs 16 and 24 above). As the
Supreme Court rightly pointed out, S.P. had willingly revealed to the public
aspects of his personality which had attracted public interest; he had therefore
laid himself open to public scrutiny, which he should have been able to
tolerate.

51. The Court endorses those considerations and reiterates that persons
may be considered public figures on the basis of the acts and/or position
through which they have entered the political arena (see Nilsen and Johnsen
v. Norway [GC], no. 23118/93, ECHR 1999-VIII; Kapsis and Danikas
v. Greece, no. 52137/12, § 35, 19 January 2017; and Milosavljevic v. Serbia
(no. 2), no. 47274/19, § 62, 21 September 2021). It follows that S.P. can be
compared to a public figure on account of a combination of factors, namely
his position in the Law Office of the Republic of Cyprus, the fact that he
aspired to become the next Attorney General and was being considered for
the post, and his participation in public debates through his publications in
the press and his books with political content. As a result, in this context, he
must be considered to have inevitably and knowingly entered the public
domain and laid himself open to close scrutiny of his acts. He ought to show,
therefore, a greater degree of tolerance.

(y) The nature of the offending remarks and their factual basis

52 The Court notes that the impugned article did not concern aspects of
S.P.’s private life. Rather, it commented on the extension of his term of
service while considering other issues in the political context at the time and
was published following a heated political debate that had taken place on
matters which raised controversy and concern in a newspaper column
designated to comment on such issues. Specifically, the applicant heavily
criticised the extension of S.P.’s service, as he believed that no good reason
had been provided for the extension and that the extension had taken place,
without the knowledge of S.P.’s superior, in the context of a broader political
exchange between the President of the Republic of Cyprus and the President
of Parliament. It appears from publications at the time that other persons in
the political sphere had expressed similar concerns (see paragraph 11 above),

12



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

albeit in a less exaggerated manner, and the admittedly strong and coarse
expressions of the applicant should be read within this broader context.

53. The Court notes that the domestic courts’ assessment focused on the
understanding that the article consisted of a series of unnecessary insults and
factual allegations attacking S.P.’s reputation, which could not be regarded
as an opinion in a political debate, because it exceeded the permissible limits
(see paragraphs 20, 21, 24 and 25 above). While the domestic courts
acknowledged that the extension of S.P.’s service was a matter of public
interest, and that S.P. was a person in the public sphere, they conducted a
balancing exercise which focused primarily on the harsh words and tone of
the article, without truly incorporating those factors in their assessment and
without considering the article against the general background at the time it
was written. The courts did not specifically consider, for example, whether
the context of the case, the public interest and the intention of the applicant
as a journalist and the author of the impugned article justified the possible use
of a dose of provocation or exaggeration (see Balaskas, cited above, § 58 and
Kapsis and Danikas, cited above, § 38).

54. The Court observes that the applicant chose to convey his strong
criticism of the extension of S.P.’s service, using a caustic and ironic style
with admittedly harsh expressions, which according to him was aimed at
stirring controversy, provoking the public and attracting its attention (see
paragraph 17 above). Journalists may exaggerate and even provoke (see, in
particular, Mameére v. France, no. 12697/03, § 25, ECHR 2006-XIII). There
is no indication that the article was published in bad faith, or that the domestic
courts considered it as such. Certain attention-grabbing expressions do not by
themselves raise an issue under the Court’s case-law (see Couderc
and Hachette Filipacchi Associés, cited above, § 145), while style forms part
of communication and is protected together with the content of the expression
(see Uj, cited above, § 20: see also, mutatis mutandis, Kiligdaroglu v. Turkey,
no. 16558/18, § 62, 27 October 2020).

55. In this connection, the Court observes that the expressions used in the
article were essentially made up of value judgments and not concrete
statements of fact (compare, for example, Ustiin v. Turkey, no. 37685/02, §§ 9
and 32, 10 May 2007, and Tusalp v. Turkey, nos. 32131/08 and 41617/08,
§§ 17, 21, 22 and 47, 21 February 2012; see also Balaskas, cited above,
§§ 54-55, concerning the characterisation of a headmaster as a “well-known
neo-Nazi”).

56. As to the factual basis of the impugned expressions, all the District
Court did was fault the applicant for not specifying which parts of S.P.’s
books suggested S.P.’s flattery of or “kissing up” to D.C. (see paragraph 20
above). Although the applicant’s article could have cited more material to
support such a conclusion, it is not for the Court or the national courts, for
that matter, to substitute their own views for those of the press as to what



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

technique of reporting should be adopted by journalists in any given situation
(see Stoll v. Switzerland [GC], no. 69698/01, § 146, ECHR 2007-V).

57. The Court reiterates that the necessity of a link between a value
judgment and its supporting facts may vary from case to case according to
the specific circumstances (see Feldek v. Slovakia, no. 29032/95, § 86,
ECHR 2001-VIII). A value judgment may be protected under Article 10 even
if it has a slim factual basis (see, mutatis mutandis, Arbeiter v. Austria,
no. 3138/04, § 26, 25 January 2007). During the domestic proceedings, the
applicant endeavoured to explain the basis of his allegations (see
paragraphs 17 and 18 above). This aspect was not sufficiently elaborated
upon by the domestic courts.

58. The Court cannot conclude that the impugned expressions were
without factual basis. As the applicant argued before the domestic courts, his
conclusion had been based on past publications which showed that the
decision to extend S.P.’s service was contrary to the government’s prior
stance in similar instances. Whereas the lawfulness of the decision seemed to
be generally accepted, its political appropriateness was heavily questioned
(see paragraphs 9 and 11 above). While it is true that the applicant did not
conduct his own investigation into whether the Attorney General had been
informed of the decision, he argued in the domestic courts that it appeared
from the publications at the time that it had been made in the absence and
without the prior knowledge of the Attorney General (see paragraph 11
above), an allegation which was not entirely unfounded, given the
information available at the time (see paragraphs 12 and 16 above). The Court
reiterates in this connection that even factual inaccuracies should be tolerated
if published in good faith and if the expression at issue concerns controversial
topics (see, mutatis mutandis, Tiriac v. Romania, no. 51107/16, § 96,
30 November 2021).

(8) The severity of the sanction imposed

59 Under the Convention, an award of damages for defamation must bear
a reasonable relationship of proportionality to the injury to reputation suffered
(see, mutatis mutandis, Tolstoy Miloslavsky v. the United Kingdom, 13 July
1995, § 49, Series A no. 316-B). Even though it may be presumed that the
publication of the article in a national newspaper might have affected S.P. to
some extent, the Court considers that the amounts of the award in question
were disproportionate to any potential damage caused to his reputation and
has doubts as to whether the consequences of the article were sufficiently
serious as to override the applicant’s right to freedom of expression. This is
especially so considering that while the first instance court proceedings were
still pending, S.P. was appointed to the position of Deputy Attorney General
(see paragraph 15 above) —a fact which, while subsequent to the publication
of the article, may constitute an indication as to the concrete extent of the
damage that S.P. suffered to his reputation and status.



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

60. That being so, the Court notes that the applicant and the publishing
company were ordered to pay jointly and/or severally EUR 25,000. This
amount is unusually high in absolute terms (see Rashkin v. Russia,
no. 69575/10, § 19, 7 July 2020, and Antunes Emidio and Soares Gomes da
Cruzv. Portugal [Committee], no. 75637/13 and 8114/ 14, § 64, 24 September
2019). The Court reiterates that awards of that magnitude will trigger a
heightened scrutiny of their proportionality (see Rashkin, cited above, § 20).
The Court finds it difficult to accept that any presumed or potential injury to
S.P.’s reputation in the present case was of such a level of seriousness as to
Justify an award of that size. While the Court acknowledges that, unlike in
the present case (see paragraph 26 above), in the two cases cited above, the
amounts were eventually paid by the applicants personally (see Rashkin, cited
above, § 7, and Antunes Emidio, cited above, § 27), nonetheless, the Court
notes that at the time the judgment was rendered, the applicant was personally
liable to pay the amount in damages, either alone or Jjointly with the
publishing house (see paragraph 19 above). Such an award, given its
magnitude, may, in the Court’s view, discourage open discussion of matters
of public concern and the fact that the publishing house eventually chose to
pay the amount in full in the present case, cannot alter this finding.

(e) Conclusion

61. Against this background, the Court finds that the reasons provided to
Justify the interference in issue, although relevant, were not sufficient. The
domestic courts concentrated heavily on the excessiveness of the expressions
used without affording adequate importance to other relevant factors to be
considered when undertaking their balancing exercise. Additionally, the
amount awarded in damages was disproportionate to the aims pursued. The
interference in issue was therefore not “necessary in a democratic society”.

62. There has accordingly been a violation of Article 10 of the
Convention.

II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

63. Article 41 of the Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the
injured party.”

A. Damage
64. The applicant claimed 59,147.77 euros (EUR) in respect of pecuniary

damage, amounting to the total sum due to S.P. as a result of the domestic
courts’ award of damages, expenses and interest. The applicant submitted



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

that, as those amounts were beyond his financial means, he had reached an
agreement with the newspaper’s publishing company and the latter had paid
the expenses on his behalf. He additionally claimed EUR 20,000 in respect
of non-pecuniary damage.

65. The Government contested those amounts. Specifically, as regards the
applicant’s claim in respect of pecuniary damage, the Government argued
that he had not submitted proof of the alleged agreement with the publishing
company; all amounts had been paid by the publishing company:; and he had
not shown that he was contractually bound to pay the amounts claimed, partly
or in full, to the publishing company.

66. The Court, having regard to the documents before it, considers that
the applicant’s claim in respect of pecuniary damage is unsubstantiated since
he has not provided the Court with the alleged agreement which could
potentially show that he was, or is still, bound to repay any amount to the
publishing company. However, it awards the applicant EUR 12,000 in respect
of non-pecuniary damage, plus any tax that may be chargeable.

B. Costs and expenses

67. The applicant also claimed EUR 6,362.50 in respect of the costs and
expenses incurred before the domestic courts and EUR 12,955 in respect of
those incurred before the Court.

68. The Government contested the above amounts, arguing that they were
unsubstantiated, the invoices provided were not in the applicant’s name and
hence did not relate to amounts actually incurred by him, and the amounts
claimed were also excessive and unreasonable.

69. According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown that
these were actually and necessarily incurred and are reasonable as to
quantum. In the present case, regard being had to the documents in its
possession and the above criteria, the Court rejects the claim for costs and
expenses in the domestic proceedings and considers it reasonable to award
the sum of EUR 5,362.50 in respect of the proceedings before the Court, plus
any tax that may be chargeable to the applicant.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Declares the complaint concerning Article 10 of the Convention
admissible;

" 2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;



DROUSIOTIS v. CYPRUS JUDGMENT

3. Holds

(2) that the respondent State is to pay the applicant, within three months
from the date on which the judgment becomes final in accordance with
Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts at the rate
applicable at the date of settlement:

(i) EUR 12,000 (twelve thousand euros), plus any tax that may be
chargeable, in respect of non-pecuniary damage;

(ii) EUR 5,362.50 (five thousand three hundred and sixty-two euros
and fifty cents), plus any tax that may be chargeable to the
applicant, in respect of costs and expenses;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank
during the default period plus three percentage points:

4. Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 5 July 2022, pursuant to
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Milan Blasko Georges Ravarani
Registrar President



